Friday, May 22, 2009

Hari Jumaat

Tiap2 hari Jumaat.

Tiap2 kali sebelum sembahyang Jumaat.

Semua imam masjid kat Malaysia mesti buat, dah ada dalam teks khutbah.

Pegi la kat mana pun, sama je. Cuma sesetengah tempat yang tak buat, sebab imam berkhutbah tak ikut teks. Bukan imam tu buta huruf, tapi imam ada teks sendiri yang lebih padat dan terkini dan menyusuri perkembangan semasa. Imam yang peka dan rajin membaca.


Tiap2 kali semasa khutbah Jumaat, imam sure baca doa dan makmum akan meng'amin'kan doa. Doa mintak panjang umur, murah rezeki dan kuatkan iman adalah rutin. Semua makmum sure setuju dgn inti pati doa tersebut.

Tapi ramai sgt dah berbulu sekarang ni, bila baris2 doa tersebut diselitkan pulak dgn doa 'mintak lah panjang umur si anu si anu, murah rezeki dia, sihat badan dia....'

Dah lama dah...(buat macam suara dan memek muka tun)

Berjuta makmum kat Malaysia dah berbulu dgn baris2 doa ni.

Berbulu sebab doa punya doa kat dia, tiba time kita nak favour, dia buat pekak badak.

No comments:

Post a Comment