Wednesday, May 13, 2009

Takut Le Tu..

Heboh satu Malaya. Cemerlang. Gemilang. Terbilang. Berdentum-dentam dalam t.v. Sampai ke kedai kopi, sampai ke laman tangga. Amboi megahnya. Tapi hampeh. Hapa ke bende.. temberang. Satu Malaya kena temberang.

Takde 'batu' ke puak2 ni? Bini simpan ke? Nak keluar rumah pass dulu 'batu' kat bini? Tauke puak2 ni memang sah takut kat bini. Satu Malaya dah tau.

Takut le tu..

Memang takde 'batu' tauke puak ni. Dulu dia yang jadi tok dalang. Bila benda dah kelam kelibut, dah libang libu, dah panas miang, senang2 pass kat balaci dia. Balaci pulak jenis perasan, "oh saya mirip mandela, gandhi, luther king, malcolm x". Memang la mirip. Mirip warna je. Tu la, angguk je apa kata tuan.

Takut le tu..

Negeri lombong tinggal tu la yang nak direbut. Bergolok bergadai. Sampai bercekik-cekik. Satu malaya satu dunia syorkan buat 'pilihan' yang baru. Tak ndak buat. Membazir konon... tu yang extra setengah billion buat beli besi tenggelam, hapa benda? Bodo.. Nak buat 'pilihan' baru bukannya nak belanja setengah bilion pun.

Takut le tu..

Duit banyak. TV besar2 berpuluh2 channel. Suratkhabar Berita Hairan ada, Utusan Meloya ada. Pengalaman banyak, sejak merdeka dulu. Alat2 nak buat 'pilihan' baru memang cukup. Tak ndak pulak buat.

Takut le tu..

Haram.

No comments:

Post a Comment