Tuesday, July 14, 2009

Mat Uban Dahi Jendul Baca Surah

Surah Al-Maidah by Mat Uban Dahi Jendul

Wah! wah! Mat Uban memetik surah Al-Maidah. Kat dalam TV. Waktu berita pkl 8 mlm. Satu Tanah Melayu tengok semalam.
Hebat! Memetik surah Al-Maidah sambil jeling² teks. Tak hafal la tu. Atau pun cuba² hafal, tapi sampai atas stage lupa pulak. Jadi gagap bengap.
Tegang urat tengkuk dia “…jgn lah kamu membenci satu kaum itu sehingga kamu tak berlaku adil kpd mereka.”

Iye. Iye.
Betul tu. Betul!

Jgn sampai tak nak bagi tanah.
Jgn offer bagi jambatan. Orang tak nak jambatan.
Jgn tak adil sampai tak nak bagi royalti minyak dia.
Dia nak Cakrawala, nak Bunga Kekwa.
Bagi kat Siam adil?

Lagi tak adil kalau rampas negeri dia.
Bubuh Embi “Gandhi” pulak tu... Tak adil.

Jgn tak adil dgn setinggan.
Dah rampas tanah dia, tak adil ganti dgn tanah dalam pasu je.

Kesian Orang Asli.
Jgn tarah sesuka hati hutan dia, tak berjagung kawan tu nanti.
Nak makan apa bila jagung takde? Makan dedak?

Jgn sampai tak adil.
Komisyen org kena bagi. Janji nak bagi, kena bagi.
Ngapa pulak tangkap dia? Diikat. Jgn sampai berbunuh²an.
Jgn letupkan sampai bersepai kepala hotak dia.

Betul tu. Betul!
“…jgn lah kamu membenci satu kaum itu sehingga kamu tak berlaku adil kpd mereka.”

No comments:

Post a Comment