Monday, August 10, 2009

"Na'uzubillah"- by TunGKEK

07 Aug 2009 12:19PM

1. Apabila sahaja saya dilantik sebagai Menteri Pelajaran pada tahun 1974, maka Anwar Ibrahim pun mula menghasut penuntut universiti untuk mengadakan tunjuk perasaan jalanan. Isunya apa saya sudah lupa.

Lupa ka?
Hehehe Isu Anwar mau kontrak lebih untuk kroni² dia la.
Untuk Izzah, Nuha, Ikhsan, sanak sedara.
Isu Anwar mau Bahasa Inggeris kat sekolah².
Isu Anwar tak mau cukur janggut, takdak Gillette.

Tu la dah tua,
Pungkoq dah pipih, badan dah melengkung. Nyanyuk.
Itu isu demonstrasi Baling daa..

Melayu mudah lupa.
Oppss… hang bukan Melayu

TunGKEK memang dah bebal.

2. Walaupun Anwar bukan pengasas demonstrasi jalanan tetapi sejak dia memasuki politik, taktik memperalat orang untuk menjayakan dirinya melalui demonstrasi jalanan kerap diguna olehnya. Dianya memuncak apabila disingkir daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri. Tiap minggu demonstrasi diadakan.

Ingat lagi 3 ketui ni?
Mohamed Rahmat..
Ibrahim Ali..
Zainuddin Maidin..

Main cium² tangan, apa gay ka?
Tak kena dakwa pon…
Tu kat public, boleh main cium² tangan.
Dati Seri Dr Has tak jeles?

3. Budaya demonstrasi datang dari luar. Memang dalam keadaan terlalu tersepit dan tidak ada cara lain untuk memperjuangkan sesuatu, demonstrasi jalan terpaksa diadakan. Demikian semasa melawan Malayan Union, orang Melayu berdemonstrasi.

Mana ada demonstrasi?
Orang buat rapat umum..perarakan..tunjuk perasaan..
Demonstrasi kupas kelapa dengan gigi ada.
Demonstrasi payung terjun 31 Ogos nanti ada.

TunGKEK memang dah nyanyuk..

4. Tetapi apabila cara lain terbuka luas demonstrasi tidak sepatutnya menjadi pilihan.

Cara lain dalam kepala TunGKEK:

Suruhanjaya DiRaja,
Petisyen,
Kumpul tandatangan berjuta umat,
Memorandum..
Bagi tau polis,
Bagi tau BPR…

Lingam macam tu jugak.
PKFZ tak dak orang nak siasat pon.
Komisyen kapai selam selamat lahanat tu pelari jauh².


5. Sebabnya ialah orang yang menjadi mangsa bukan Kerajaan sahaja. Yang jadi mangsa ialah peniaga, terutama peniaga kecil yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Bagi mereka ini demonstrasi adalah mala petaka yang lebih buruk daripada hujan lebat. Barangan jualan terutama makanan sudah disiap dan tidak boleh disimpan. Kerugian sehari tidak dapat ditampung dengan keuntungan 10 hari atau lebih.

Itu peniaga² Pewaris.
Sapa suruh dgr cakap Katak Puru.
Katak Puru kematu mana tau beza hujan dgn air asid.


6. Peniaga lain juga akan tanggung kerugian. Tetapi kerugian yang terbesar ialah pembangunan negara untuk rakyat. Kita sedar bahawa pembangunan negara membawa banyak nikmat kepada seluruh rakyat. Banding sahaja pendapatan per kapita sebelum Malaysia dibangun dengan selepas kemajuan dicapai.

Jangan temberang 1 malaya.
Bandingkan dulu hutang luar 1 Malaya sebelum dan selepas hang dan suku sakat hang memerintah.

Hang jgn buat2 lupa!.


7. Apabila demonstrasi jalanan diadakan, pelabur samada tempatan atau asing akan curiga untuk melabur. Dengan itu peluang untuk kontraktor, pembekal barangan, khidmat pengangkutan, pekerja dan penjual makanan untuk pekerja - semua peluang ini akan hapus.


8. Polis terpaksa ambil tindakan. Gas pemedih mata dan belantan diguna. Kegunaan cara keras ini biasanya diumpan oleh pendemonstrasi. Imej polis dan negara jadi buruk. Ini sangat menggembirakan Anwar kerana inilah ceritanya kepada orang luar negeri. Malaysia katanya adalah tidak demokratik, zalim, tidak ada kebebasan bagi rakyat, dan lain-lain. Demonstrasi bukan untuk mengugut kerajaan sahaja tetapi untuk tunjuk kepada dunia betapa buruknya Negara sendiri. Secara tidak langsung tujuan demonstrasi ialah supaya dianya memerintah Negara ini. Na'uzubillah.

Imej dah memang lama buruk.
Ada ka patut ikat tangan kawan tu. Tutup mata dia.
Pakat balun sampai lebam.

Nampak sangat telur 2 bijik kasi bini jaga.

Tipu pulak 1 Malaya,
“Cederakan diri sendiri”, “He is safe and sound”
Sapa nak hormat?
Imej dah macam haramjadah!

9. Ada negara-negara di mana demonstrasi kerap diadakan. Di rantau ini pun ada. Apakah negara-negara ini berjaya?
Ada la!
Apa punya tongong orang tua ni.
Banyak makan semut.
Banyak telan ayam tak semelih.

Tu la, pungkoq dah pipih, badan dah melengkung..

Ada la!
Korea tu hapa? Tiap² bulan kesatuan sekerja buat demo.

10. Demokrasi mengizinkan demonstrasi. Samada demokrasi menguntungkan pengamal bergantung kepada pengamal. Jika pengamal tidak faham cara mengguna demokrasi, kebaikan dan keuntungan tidak akan tercapai.

Macam meniaga pulak.
Main untung tak untung.

Untung dan untung dan untung tu kroni, kawan² bapak & pengampu² telur bapak.

Untung dan untung dan untung tu anak² bapak.


11. Ada orang di sebelah sana, di Barat yang amat gembira apabila kita tidak dapat bangunkan Malaysia. Nama mereka adalah seperti Wolfowitz, Cohen dan lain-lain yang menjadi sahabat karib DSAI.

Oh ya…
Memang ramai sahabat karib DSAI.

Lim Goh Tong
Ananda Krishan
Ting Pek Khing
Eric Chia
Casper Weinberger
Netanyahu
Shimon Peres
Alibaba

No comments:

Post a Comment